A Trabant

TRABANT 500 | 1957

1957. november 7.

Az első Trabant megjelenése.

500 cm3, 18LE, 66/73 furat/löket. Végsebesség 90km/h.
Oldalcsík az első szérián még nincs, egyszínű a fényezés, a dísztárcsák virágszirom-szerűek. Az orrjelvény magában hordja a motortérnyitó fogantyút.
Ablaktörlőkarok a vezető oldaláról indulnak, a váltókar és az indexkapcsoló végén apró bütyök van. Az ékszíj mérete 13x975 mm.




1958.
Megjelenik az ívelt díszléc és a kétszínű fényezés. A dísztárcsa koncentrikusan osztott, domború. Az ablaktörlő megfordul, a kormánykerék küllői íveltek, az ülések billenthetőek.

1959.

A név megváltozik, ettől fogva Trabant 500.


1960.

Az első kombi.
A kétszínű fényezés megfordul, alul színes, az ablakvonal felett fehér. A hátsó rendszámot egy plexilap fedi (panorámarendszám). 

 

TRABANT 600 | 1962

1962.
A már ismert karosszériát bemutatják 600-as motorral. A motor gyári kódja P60. 594cm3, 72/73 furat/löket, 23LE, 100Km/h végsebesség. A csomagtéren megjelenik a motor méretére utaló típusszám. Egyenes küllős kormánykerék, kettős egyenes díszléc, közöttük a fehér autókon szürke, piros, kék, okker vagy zöld fényezés, a többi egyszínű. A hátsó lámpa alsó része Magyarországon belülről bíbor burkolatot kap.

 

TRABANT 601 | 1963


1963.
Megjelenik a 601-es típus ( gyári kódja P61, a motoré P63-64 ) Az első 601 bemutatása. Fehér műszerfal, kerek óra, billentyűs kapcsolók. Nincs még szellőző a C-oszlopon, a tank 24l-es. Még bajuszos az orrembléma, sűrű rácsozatú a homlokfal, duroplasztból, fémkeretes az index, háromrészes lökhárítók. Fémkeretes hátsó prizma, ívelt hamutartók. Rendszámvilágítás 5 izzóval. Íves külső-belső tükrök. 9,5x975 ékszíj. Karburátor típusa 28 HB 2-7. 

1964.
Fekete műszerfal, trapéz alakúra cserélt óra.

1965. június
Főtengelycsapágy átmérő 47mm-ről 49mm-re nő.

 


1965. szeptember





  • Olajfilmes légszűrobetét helyett megjelenik a papírbetét.
  • Kombi megjelenése, itt már Universal néven.
  • 601 DeLuxe - Krómozott külső alkatrészek, extrák, időnként más színre lakkozott tetővel. A piros tetős kivitelnél a díszlécek gumiszalagja is piros. A DeLuxe egyben előredönthető üléssel készül.
  • 601 Hycomat - Egyedi rendelésre, de nagy szériában gyártják az automata kuplungot

    1967.




  • Duplex fék előre, szegecselt helyett ragasztott fékbetétek.
  • Tramp, Kübel -  Megjelennek a nyitott változatok, a Tramp a hadsereg/határőrség részére, a Kübel a civil változat (erdészeknek, stb... ) 


    1969.

    P65-66 gyári kódú motor. Az embléma felkerül a motorháztetőre, még alumínium, mint ahogy a hátsó típusfelirat is. Motor 24LE, végsebesség 105 km/h. Megjelenik a szellőzőrács a C oszlopon. Más formájú ülések, laposabb dísztárcsák. Nagyobb, fémkeret nélküli első index. Egy darabból álló, de még íves lökhárítók. Világítás és ablaktörlő forgókapcsolókat kap. Ékszíjméret változik 9,5x975-rol 9,7x1000-re.
    1971.

    Fokozatosan dönthető ülések, levehető üléshuzat.
    1972.

    26l-es tank, műanyag orrembléma és típusfelirat. M18x1,5 helyett normál, M14 x 1,25-ös gyertyák. Új, nagyobb gyújtótrafók. Radiál abroncs is kérhető.

    1973.

    Végütközős lengéscsillapítók, így megszűnik a futómű határolópántja. 
    1974.



  • Az egymilliomodik Trabant. Tűgörgős dugattyúcsapszeg, 1:50-es keverék. 4,33-ról 3,95-re módosult áttétel, végsebesség 108km/h.
  • Special: Kormányzár, elakadásjelző, intervallumos ablaktörlő, új műszerfal, még vastag tetővel.

  • 1976.

    Új rendszerű fűtés, új első kipufogódob, motorburkolat, kipufogócsonk. Új színek rendelhetőek. Újfajta automatikus utánállító a fékekhez. Az első maszk fémből.

    1979.

    Kétkörös fékrendszer, új, műanyagvégű lökhárítók.

    1980.

    A DeLuxe felszereltsége bővül: ködlámpa, tolatólámpa, elektromos ablakmosó, kétszólamú kürt.
  •  
    1983. szeptember











  • 12V-os elektromos rendszer, elektronikus gyújtás, limuzinnál a B oszlop szélesebb. Generátor a dinamó helyett.
  • DeLuxe tovább bővül: fejtámlák, hátsóablak-fűtés
  • Universal - Gázrugók a hátsó ajtónál.
  • 1985.
    Halogén fényszórók, piacra kerül a tetőablakos változat.

    1986.
    Új, szinkroncsuklós féltengelyek, fogyasztásmérő műszer. Új kuplungszerkezet, főtengelyre labirintgyűrű kerül. Új ülésállító szerkezet. Csavarrugós hátsó futómű.

    1987. szeptember
    Széria a hátsóablakfűtés. Új, 28 H1-1 karburátor

    TRABANT 1.1 | 1989

    1989.
    Auto Bild 1989.03.20


    1.1X  - Ez tulajdonképpen az 1.1S deLuxe változata. Hűtőmaszkján a felirat a másik oldalon, a hűtőnyílás felett a maszk anyagába nyomva található, a hűtőmaszk alatti merevítés szélein pedig szellőzőrések találhatók. Felszereltsége: krómozott lökhárítók, ütközőgumikkal, ködlámpák elöl, motortérvilágítás, műbőrbevonatú belsőtér, kartámasz az ajtókon, eltérő színű térképzseb, fejtámlás ülések, hátsó ablakfűtés, új hátsó lámpatestek integrált ködzárófénnyel és tolatólámpával (olyan, mint az exportmodellé, de régi belsővel), hátsó felirat-típusjelzés. Limuzinnál kibillenthető oldalablak, az Universalnál hátsó ablaktörlő-mosó berendezés.










  • 1.1S  - Az első, kissé öszvér négyütemű. Nálunk alig ismert. Keskeny, fém lökhárítók, régi hátsólámpa. Az autó technikája azonos a nálunk ismert négyüteművel, de a felszereltség igen spártai, még hátsóablak-fűtés sincs. Az autó elején viszont a nálunk ismert maszk és motorháztető fogad.
  • 1990.



  •  1.1 - A műszaki tartalom a fent említett modellekével (1,1S és X) megegyező, azaz változás a kétüteműhöz képest: Négyütemű VW motor, emiatt motortérből kikerült benzintank, új futómű, más fékek (elöl tárcsa, hátul dob), új műszerfal. Az autó az előző két típusból kialakított összvér, legalábbis ami a külsőt és a felszereltséget illeti: a hűtőmaszk az 1,1S-től származik, a felszereltség pedig majdnem az 1,1X-et tükrözi (kartámaszon kívül mindent beépítettek, de első ködlámpát nem mindegyik autó kapott), ám sem festett, sem krómozott lökhárító nem került erre a típusra: helyét modern hatást keltő vastagabb, szürke műanyagból készült vette át, mely praktikusabb is (nem biztos, hogy szebb). Belső kárpitja a kétütemű utolsó sorozatában alkalmazottal (és az 1,1S-ével) egyezik meg, és nem az 1,1X-ével (ugyanis nem eltérő színű a térképzseb). E típus típusjelzése egyszerűen 1.1 lett.
  •  1.1 Pickup -   Megjelenik a négyütemű Pickup változata.
  •  1.1 Tramp -  Négyütemű Tramp, már civil célokra is.
  •  1.1 Universal -  Négyütemű kombi

  • 1991. április 30.

    3.096.099. darab után a gyártás leáll...


  •      EGYÉB ÉRDEKESSÉGEK:

    1995.





  • 1.1 "444" - Piacra kerül az utolsó 444 darab Trabant Universal. Egy visszamondott török rendelésből maradó autókat tömnek meg extrákkal, és limitált szériaként, szabályzott katalizátorral adják el.




  • Bemutatják az Alma Cabrio-t. Magyar mutáció Trabant alvázon, Fiat motorral, műanyag karosszériával.

     

    FORRÁS: TRABANT.HU









  • Trabant hatchback(nem lett kiadva ,prototipus.)


      1979,TrabantP610(nem lett kiadva ,prototipus.)

    1982,TrabantP610s(nem lett kiadva ,prototipus.)

    1988,Trabant1,1(nem lett kiadva ,prototipus.)





         SZÍNEK: (Nagyobb méretű megtekintéshez kattints a képre)





    FORRÁS: TRABANT.CZ